http://www.kincseslada.hu/kezdo.htm
Napi üzenet
"MIT VÁLTOZTATHATOK ÖNMAGAMON AHHOZ, HOGY HOLNAPTÓL SZEBB LEGYEN A VILÁG?!"

Írások
bullet A misztika forrása - a jóga
bullet Bakos Attila és Egedi-Kovács Melinda - Merkaba-meditáció
bullet Dejan Kupnik - Légzőgyakorlatok
bullet Gondolatok a jógáról - Vaisnava felfogás szerint
bullet Gregorian Bivolaru - A jang spirál misztériumai
bullet Kaczvinszky József - Misztikus Yoga
bullet Khatu Pranam jóga gyakorlatsor
bullet Kryon - Meditáció és ima
bullet Mi a jóga?
bullet Pránájáma - Csodák és misztikumok
bullet Sri Chinmoy - Meditációs technikák
bullet Sri Chinmoy - SPORT és meditáció
bullet Sri Sathya Sai Baba - Dhyana Vahini
bullet Szőke Lajos - A Hitek energetikai tisztasága
bullet Szőke Lajos - A magyarság esélyei és veszélyei
bullet Szőke Lajos - A nehezebb út
bullet Szőke Lajos - Betegségeink lényege
bullet Szőke Lajos - Emberi feladataink segítői és buktatói
bullet Szőke Lajos - Hol kezdődik a felelősségünk?
bullet Szőke Lajos - Miért a Szív az első?
bullet Szőke Lajos - Miért romlanak a földi körülmények?
bullet Szőke Lajos - Szeretne Ön a Jövő Tanítója lenni?
bullet Szőke Lajos - Történhet bármi egyéb, de a világvége elmarad
bullet Szupertudatos Meditáció
bullet Wedgwood - Meditáció kezdőknek
bullet Yoga Tradíció


Könyvajánló
bullet Annie Besant – Bevezetés a jógába
bullet Choa Kok Sui Mester – Meditációs gyakorlatok a lélek feltárására
bullet Kaczvinszky József – A hét beavatás – „F” napló
bullet Kaczvinszky József - KELET VILÁGOSSÁGA
bullet Selva Raja Yesudian – SPORT és Jóga
bullet Sri Chinmoy – Meditáció
bullet Wedgwood – Meditáció kezdőknek


Linkajánló
ANAHITA Kulturális Egyesület honlapja (programok, előadások)
Ching Hai Legfelsőbb Mester - Quan Yin meditáció
Jóga a mindennapi életben - Sri Deep Madhavananda
Magyar Jóga Társaság
Magyarországi Dzogcsen Közösség honlapja (tibeti jóga)
Sant Mat
Satyananda Yoga
Szirmai Massage
Szőke Lajos honlapja


Keresés



impresszum

| a Mag népe | a kozmikus ember | GAIA a Földanyánk | aktualitások | meditáció-yoga | Pilisösszefogás | Egy az Isten | ládafia |
Sri Chinmoy - Meditációs technikák



{Letöltés .doc formátumban}

Tartalomjegyzék

Útmutató a gyakorlatok végzéséhez
Koncentráció
Légzőgyakorlatok
Mantrák éneklése
A szív megnyitása
Vizualizációk
Vezetett meditációk
Meditáció isteni tulajdonságokra
Meditáció a spirituális tanítóra
Meditációs gyakorlatok művészeknek
Meditációs gyakorlatok futóknak
Meditációs gyakorlatok praktikus célokra


Útmutató a gyakorlatok végzéséhez

Ez a könyv a Meditáció című könyv kiegészítője, amelyben Sri Chinmoy átfogó bevezetést ad a meditációba és számtalan ? belső felfedező utunk során felmerülő ? kérdést megválaszol.

A meditáció a gondolatok uralásának a művészete, és annak a bennünk rejlő valóságnak a szisztematikus felkutatása, amely belsőbb, tulajdonképpeni lényünket alkotja. A meditáció valami teljesen természetes. Egyfajta odafigyelés egy belső hangra, egy belső dallamra, amely gazdagítja, elmélyíti és betölti életünket. A meditáció minden területen fokozza a kreativitást; ahelyett, hogy mechanikus módon élnénk, a meditáció elvezet minket oda, hogy alakítsuk és formáljuk életünket.

A meditáció teljesen veszélytelen, ha körültekintően végzik, és még azoknak is megéri, akik nem törődnek a végső önfelismerés magasabb ideáljával. Ajánlott, hogy kezdetben ne meditáljunk tovább 10?15 percnél. Ha Ön inspirált, akkor a gyakorlási időt lassan (hétről hétre néhány perccel) kb. 30 percre emelheti.

Ehhez sok örömet és sikert kívánunk!

Meditációja megadta neki
amije volt: szeretetet.
A szeretettel megváltoztatta
a világ arcát.


Koncentráció

Koncentrálj és meditálj a tisztaságra.
Nézd csak, minden belső ellenállásod eltűnik,
És szíved ajtaja automatikusan szélesre tárul.



Koncentráció egy tárgyra

Koncentrálj egyetlen egy dologra. Ha a hüvelykujjad hegyére akarsz koncentrálni, képzeld el, hogy hüvelykujjad az egyetlen tulajdonod. Semmi más nem létezik, amit sajátodnak mondhatsz. A test többi része nem a tiéd ? csak a hüvelykujj. Ha az orrod hegyére akarsz koncentrálni, érezd, hogy csak az orrod a te tulajdonod. A szemed, a füled, a szád, a végtagjaid nem tartoznak hozzád. Ha valami másra kezdesz gondolni, érezd, hogy idegen területre léptél. Ily módon fejlesztheted koncentrációs erődet. Szabadon eldöntheted, hogy melyik testrészedre koncentrálj, de olyan testrészt válassz, amiről érzed, hogy az teljesen a tiéd. De ne koncentrálj a kezedre, a karodra vagy a lábadra. Testednek egy egészen kis pontját válaszd ki ? a szemet, az orrot vagy az ujjhegyet. Minél kisebb, annál jobban megfelel a koncentrációhoz.


Koncentráció a szívverésre

Vannak keresők, akik szívesen koncentrálnak a szívverésükre. Ha ezt szeretnéd tenni, ne félj attól, hogy a szíved megáll, és meg fogsz halni. Nem! Ha igazi hős akarsz lenni a spirituális életben, próbálj meg a szívverésedre koncentrálni. Ez arany alkalom arra, hogy belépj a végtelen életbe. Ha a szívverésed hangját hallod, minden alkalommal érezd benne határtalan és halhatatlan életedet.


Koncentráció lángra

Kérlek, képzelj el a szívedben egy lángot. Most még csak egy apró fel-fellobbanó lángocska, nem erőteljes láng. De egy napon biztosan nagyon erőteljes és teljesen megvilágosító lesz. Tehát minden nap, mielőtt imádkozol és meditálsz, próbálj meg egy égő lángot elképzelni a szívedben. Képzeld el, hogy ez a láng megvilágosítja az értelmedet. Azért nem tudsz úgy koncentrálni, ahogyan szeretnél, mert az értelmed nem képes összpontosítani. Az értelem folyamatosan több dologra gondol, és nagyon sok helytelen gondolatnak esik áldozatul. Az értelem nem kap megfelelő megvilágítást, képzelj el tehát egy gyönyörű szép lángot a szívedben, amely megvilágosít téged. Vidd ezt a fénylő lángot az értelmedbe. Ekkor lassanként egy fénysávot látsz majd az értelmedben. Ha az értelem elkezd fokozatosan megvilágosodni, akkor nagyon könnyű hosszan és mélyebben koncentrálni.


Koncentráció egy fekete pontra

Ha fejleszteni szeretnéd koncentrálóképességedet, próbáld ki a következő gyakorlatot: Először is alaposan mosd meg az arcodat és a szemedet hideg vízzel. Fess egy fekete pontot a falra szemmagasságban. Helyezkedj el a ponttal szemben, attól körülbelül 30 cm távolságra, és koncentrálj rá. Pár perc múlva próbáld meg azt érezni, hogy belégzéskor a lélegzeted valójában a pontból jön, és hogy a pont is belélegzik és lélegzetét tőled kapja. Próbáld meg úgy érezni, hogy két személy van: te és a fekete pont. A te lélegzeted a ponttól jön, és az ő lélegzete tőled jön.

Ha a koncentrációd nagyon erős, 10 perc múlva azt fogod érezni, hogy a lelked elhagyott, és belépett a falon lévő fekete pontba. Ekkor próbáld meg úgy érezni, hogy te és a lelked beszélgettek egymással. A lelked elvisz a lélekvilágba a megvalósulásért, te pedig elhozod a lelket a fizikai világba a manifesztációért. Ily módon nagyon könnyedén fejlesztheted koncentrációd erejét. De ezt a módszert gyakorolni kell. Sok minden van, ami gyakorlással könnyűvé válik, de ha nem gyakorlunk, akkor nem is érünk el eredményt.

Íme még egy gyakorlat: rajzolj a falra egy kis karikát szemmagasságban, és ebbe a karikába rajzolj egy fekete pontot. Ez a pont fekete kell, hogy legyen, nem kék, piros vagy valamilyen más színű. Ezután helyezkedj el a faltól körülbelül 1 méterre, és összpontosítsd figyelmedet a körre. Szemed legyen ellazítva és félig nyitva. Koncentrációd ereje a homlokod közepéből áramoljon. Három, négy perc múlva nyisd ki a szemedet teljesen, és próbáld meg azt érezni, hogy tetőtől talpig csupa szem vagy. Egész fizikai léted kizárólag látássá vált, és ez a látás a karikában lévő pontra összpontosul. Néhány másodperc múlva próbáld meg azt érezni, hogy egész tested olyan kicsi lett, mint ez a pont a falon. Próbáld meg azt érezni, hogy a pont lényednek egy része. Lépj be ebbe a pontba, hatolj keresztül rajta, és menj át a túlsó oldalra. Azután a másik oldalról nézz vissza, és figyeld meg saját testedet. Fizikai tested az egyik oldalon van, de koncentrációd erejével szubtilis testedet átküldted a pont másik oldalára. Szubtilis testeden keresztül látod fizikai testedet, és fizikai testeden keresztül látod szubtilis testedet.

Amikor elkezdtél koncentrálni, egész fizikai tested csupa látássá vált. Ekkor a pont volt a valóságod. Amikor beléptél a pontba, a látás és a valóság eggyé vált. Te voltál a látás, és ugyanakkor te voltál a valóság is. Amikor visszafelé néztél a pontból, a folyamat megfordult. Ekkor önmagadon kívül a látássá váltál, és az a hely, amelyhez visszatértél ? a tested ? volt a valóság. Azután a látás és a valóság ismét eggyé váltak.

Ha képes vagy a látást és a valóságot ily módon szemlélni, akkor koncentrációd abszolút tökéletes. Ha a koncentrációs erőd képes téged a pont túlsó oldalára vinni, amelyet valóságnak neveztél, akkor a teljes léted messze túl lesz a látáson és a valóságon egyaránt. És amikor úgy tudod érezni, hogy túlléptél látásodon és valóságodon, végtelen erővel fogsz rendelkezni.

Ezzel a gyakorlattal megpróbálhatod fejleszteni koncentrálóképességedet: állj a fal elé, és pontosan a harmadik szemed magasságában fess a falra egy pontot. Feketének kell lennie, más szín nem jó. Nézz erre a pontra. Először tágra nyílt szemekkel nézd, azután fokozatosan, egész lassan csukd le a szemedet, de ne teljesen. Próbáld meg a fekete pontot emberi szemed legcsekélyebb látóerejével nézni. Azután nyisd olyan tágra a szemedet, amennyire csak tudod, majd rögtön próbáld meg újra majdnem egészen becsukni, hogy szinte már semmit se láss. Ismételd ezt párszor. Miután ez sikerült, tartsd nyitva a szemedet, és próbáld meg azt érezni, hogy egy lyukat fúrsz a falba, és átlépsz rajta. Növeld a fal áttörésére irányuló eltökéltségedet. Pár perc után észre fogod venni, hogy a tested még az egyik oldalon van, de egy részed már a falon keresztül átment a másik oldalra. A koncentrációd ereje a fal másik oldalára vitt téged. Érezd, hogy a tested a fal egyik oldalán, a lelkierőd pedig a másik oldalon van. A lelkierőd a fal másik oldalára ment, így a testedből pillanthatsz a lelkedre, és a lelkedből a testedre. Engedd, hogy tested felismerje a lélek képességeit, és mutasd meg a léleknek tested törekvését, hogy vele eggyé váljon. Ha ezt a gyakorlatot el tudod végezni, koncentrációs erőd nagyon gyorsan jelentős mértékben növekedni fog.


Koncentráció gondolatra

Ha rendkívüli koncentrálóképességre szeretnél szert tenni, próbáld ki a következő gyakorlatot: végy egy gondolatot, és próbáld meg ezt a gondolatot élővé tenni. Azután vetítsd szemmagasságban a falra. Ha ez túl nehéz, a gondolat helyett vegyél valamilyen fizikai tárgyat, és állítsd a falhoz. Tartsd nyitva a szemed. Jobb, ha mindig nyitott szemmel koncentrálunk. Nézd a tárgyat, és kezdj koncentrálni. Hatolj be a tárgyba. Minden figyelmedre szükség van, hogy áthatolj a tárgyon a másik oldalra. Ha megérkeztél a másik oldalra, kezdj onnan koncentrálni. Te az ott vagy, a tested pedig az itt. Kezdj el koncentrálni a másik oldalról, és pillants onnan saját testedre.

Először megpróbálod figyelmedet egy bizonyos tárgyra irányítani, azután belépsz a tárgyba, és végül túllépsz rajta. Ekkor szemlélővé válsz. Ez a valódi koncentráció. Ez a meditáció titka. Ha ezt ismered, akkor igen hatékonyan tudsz koncentrálni.

KÉRDÉS: Tehát az a titok, hogy saját magunk szemlélőjévé válunk?
SRI CHINMOY: Egészen pontosan.

KÉRDÉS: Olyan, mintha ott állnánk, és saját magunkat szemlélnénk?
SRI CHINMOY: Igen, de először be kell lépni a tárgyba, és azután túllépni rajta. Utána visszatérsz saját magadhoz, és szemlélővé válsz.


Koncentráció apró tárgyra

Ha koncentrációs erőt szeretnél fejleszteni, azonosulj a lehető legkisebb tárggyal. Csak így fogsz végtelen erőhöz jutni. Isten nem azért rendelkezik végtelen erővel, mert Ő maga a tágasság, hanem mert Ő éppúgy ott van az elefántban, mint a hangyában. Isten mindenható, mert elefánt és hangya is lehet. Ő a végtelen, és Ő a véges. Mivel egyidejűleg véges és végtelen, ezért mindenható. Ha tehát meditáció útján szeretnél erőt szerezni, gondolj csak magára a Végtelenségre, mert abban rejlik Isten végtelen ereje. De ha koncentrációval szeretnél erőt kifejleszteni, valami nagyon finomra és kicsire gondolj.


Koncentráció képre

Irányítsd a figyelmedet egy képre. Nézheted mestered képét, vagy szemlélheted saját magadat egy tükörben. Ha a tükörképedre koncentrálsz, érezd, hogy teljesen egy vagy azzal a fizikai lénnyel, akit ott látsz. Azután próbálj meg belépni a látott képbe. Onnan egy gondolattal kell növekedj: kellesz Istennek, és szükséged van Istenre. Ismételd: ?Kellek Istennek, szükségem van Istenre. Kellek Istennek, szükségem van Istenre.? Azután meglátod, hogy ez az isteni gondolat lassan, fokozatosan és elkerülhetetlenül beléd hatol és átitatja egész belső és külső létedet, miközben tisztaságot hoz értelmedbe, életerődbe és testedbe.

Ha gyakorolni szeretnéd a koncentrációt, olyan tárgyat válassz, ami közvetlen örömet szerez neked. Ha van mestered, akkor mestered képe spontán örömet okoz neked. Ha nincs mestered, válassz valamit, ami szép, isteni és tiszta, mint például egy virág.


Koncentráció virágra

Ehhez a gyakorlathoz szükséged lesz egy virágra. Nézd néhány másodpercig az egész virágot, és miközben koncentrálsz rá, próbáld meg azt érezni, hogy te magad vagy ez a virág. Ezzel egyidejűleg próbáld meg azt érezni, hogy ez a virág szívedben, annak legmélyén növekszik.
Azután fokozatosan próbálj a virág egy bizonyos szirmára koncentrálni. Érezd, hogy ez a szirom, amelyet kiválasztottál, a valóságléted csíraformája. Pár perc múlva koncentrálj ismét a teljes virágra, és érezd, hogy az az egyetemes Valóság. Folytasd a gyakorlatot; koncentrálj váltakozva először a virágsziromra ? valóságod csíraformájára ?, azután az egész virágra ? az egyetemes Valóságra. Mindeközben egyetlen gondolatot se engedj értelmedbe. Próbáld megőrizni értelmed teljes nyugalmát és csendjét. A szemedet pedig tartsd félig nyitva.

Egy idő után hunyd le a szemed, és próbáld meg a virágot, amelyre koncentráltál, a szívedben látni. Kérlek, koncentrálj behunyt szemmel a szívedben lévő virágra, ugyanúgy, ahogyan korábban a fizikai virágra koncentráltál.

A virág a tisztaság jelképe. Próbáld meg úgy érezni, hogy szíved olyan tiszta lett, mint a virág.


Az értelem lecsendesítése

Az értelem olyan, mint egy majom. Ha egy majom rád támad, állandóan harapdál és csipked téged, meg kell, hogy félemlítsd. Ha erőteljes csapást mérsz a majomra minden alkalommal, amikor odajön, észre fogja venni, hogy reménytelen vállalkozás zavarnia téged. Mindig olyan ébernek kell maradnod, amennyire csak lehetséges. Ha egy istentelen gondolat hatol beléd, azonnal el kell űznöd. Ha állandóan éber vagy, akkor ezek a gondolatok feladják, és nem zavarnak többé.

Legfontosabb a gyakorlás. Ma értelmed úgy viselkedik, mint egy majom. Állandóan kopogtat szíved ajtaján, és megzavarja szíved békéjét. De értelmed ahányszor csak odajön hozzád, egyszerűen üldözd el, vagy fordítsd teljes figyelmedet tudatosan valami másra. Ha hagyod, hogy eltérítsen, akkor csak erősödik. Tudnod kell, hogy ebben a világban mindenkiben van büszkeség, hiúság és önbecsülés. Ha tehát szíved ajtaját zárva tartod minden alkalommal, amikor értelmed jön, és semmiféle figyelmet nem szentelsz neki, akkor értelmed egy idő után méltóságán alulinak fogja találni, hogy zavarjon téged.

KÉRDÉS: Miért térítenek el engem állandóan a zavaró gondolatok?
SRI CHINMOY: Azért térítenek el a gondolatok, mert az értelmedben próbálsz meditálni. Az értelem természetéből adódóan minden gondolatot szívesen fogad ? jó gondolatokat, rossz gondolatokat, isteni gondolatokat és istentelen gondolatokat. Ha értelmedet emberi akaratoddal szeretnéd uralni, az olyan, mintha egy majmot vagy egy legyet arra kérnél, hogy ne zavarjanak. A majomnak az a természete, hogy harap és csipked, és a légynek is természetéből fakad, hogy bosszantsa az embereket.

Az értelem elhallgattatásához egy magasabb erő szükséges. Ez az erő a lélek ereje. Előtérbe kell hoznod a lélek fényét szíved mélyéről. Két szobád van: a szívszoba és az értelemszoba. Pillanatnyilag az értelemszoba sötét, megvilágosulatlan és tisztátalan; nem hajlandó megnyílni a fénynek. A szívszoba ellenben mindig nyitott a fényre, mert ott lakik a lélek. Ha ahelyett, hogy az értelmedre koncentrálnál, a szíved belsejében lévő valóságra tudsz koncentrálni és meditálni, akkor ez a valóság előtérbe jön. Ha már biztosan gyökeret vertél szívedben, és átitatott a lélek fénye, akkor már beléphetsz értelemszobádba, hogy azt megvilágosítsd.


Vigyük az értelmet a szívbe

Érezd azt, hogy a szívedben létezik valami, ami végtelenül erősebb, mint az értelmed. Érezd a lelket, és hozd elő szíved mélyéről. Érezd, hogy a lélek mérhetetlen erővel rendelkezik. Talán nem látod a lelket, ennek ellenére hozd előtérbe belső erődet, és ragadd meg vele az értelmedet. Mondd meg az értelmednek: ?Megengedted, hogy pár percig csendben legyek, és ezért hálás vagyok neked. De még mindig imádkozom és meditálok, még mindig Békéért, Fényért és Üdvösségért könyörgök, és te nem hagyod, hogy folytassam.?
Egyszerűen ragadd meg értelmedet, és húzd be szíved folyamába.

Amíg az értelem enged meditálni, addig nem kell törődnöd vele. De ha elkezd zavarni, és fejfájást kapsz, az azt jelenti, hogy ellenkezik. Nem engedi, hogy több Békét és Fényt kapj fentről.

Ilyenkor érezd azt, hogy az értelmed olyan, mint egy neveletlen gyerek. Eddig aludt, és hagyta az anyját meditálni, és Istenhez imádkozni. De most a gyerek felébredt, és rendetlenkedni szeretne. Nem akarja hagyni, hogy az anyja még több Békére, Fényre és Üdvösségre tegyen szert. Mit tesz tehát az anya? Megfenyegeti a gyermeket, és azt mondja neki: ?Még imádkozom és meditálok. Nem szabad háborgatnod, nem szabad zavarnod, különben megbüntetlek.?


Koncentráció a belső isteniségre

KÉRDÉS: Szeretném javítani a koncentrálóképességemet, hogy értelmemet eredményesebben tudjam egyetlen gondolatra irányítani.
SRI CHINMOY: Mielőtt elkezdenél meditálni, ismételd körülbelül hússzor Isten nevét: ?Supreme?, olyan gyorsan, ahogy csak lehet, hogy megtisztítsd lélegzetedet. A lélegzetet meg kell tisztítani, mert amíg a lélegzet nem tiszta, addig az értelem ide-oda csapong, és nem célirányos. Ha a lélegzet tiszta, az értelem sem viselkedik úgy, mint egy nyugtalan majom.
Azután kérlek, koncentrálj belső isteniségedre. Próbáld mindig azt érezni, hogy védelmet élvezel, ha Istennél az isteniségnél vagy. Hagyd, hogy Isten és az isteni tulajdonságok hassanak a benned lévő emberi és istentelen tulajdonságokkal szemben. Ha az ?Isten? szót használod, kérlek, próbáld meg érezni Isten iránti valódi szeretetedet. Miközben koncentrálsz, érezd, hogy valóban Istenné, Isten lélegzetévé válsz. Akkor a koncentrációd biztos, hogy segít.


Az értelem kiürítése

KÉRDÉS: Hogyan tudnám az értelmemet kiüríteni, hogy meditálhassak?
SRI CHINMOY: Először is törekedned kell. Azután üressé kell tenned értelmedet. Nem szabad megengedned, hogy akár egyetlen egy gondolat is értelmedbe lépjen, és ott formát öltsön. Tételezzük fel, hogy felmerül egy név. Mihelyt a név első betűje megjelenik, megsemmisíted. Az értelmedet koncentrációd erejével olyan üressé kell tenned, amennyire csak lehetséges.
Tételezzük fel, hogy felmerül benned egy gondolat, egy rezgés, vagy valami más. Azonnal lőj ki rá egy nyilat, és zúzd darabokra. Jön egy elképzelés, egy ember neve, vagy felmerül egy másik gondolat. Egyszerűen dobd ki őket azonnal. Nem szabad, hogy megjelenjenek, és behatoljanak az értelmedbe. Szét kell zúznod őket, mielőtt elérnék értelmedet. Ha azonban a gondolatok és az elképzelések már benned ? testedben és értelmedben ? vannak, a következő módon kell meditálnod: lazulj el annyira, amennyire csak lehetséges, és képzeld el, hogy a tenger közepén vagy. Azután fogadd be ezeket a gondolatokat és elképzeléseket olyannyira, hogy azoknak ne legyen többé tőled elkülönült létük. Belevesznek a tengerbe. Ha a gondolatok már benned vannak, akkor dobd őket a tengerbe. Ha kívülről jönnek, akkor ne engedd, hogy beléd hatoljanak. Ha ezt gyakorlod, meditációd bizonyosan sikeres lesz.


Uralom a gondolatok felett

KÉRDÉS: Hogyan tudnám uralni a gondolataimat?
SRI CHINMOY: Ha a gondolataid nem jó gondolatok, ha istentelenek, egészségtelenek, két módon uralhatod azokat. Az egyik mód, ha elképzeled, hogy értelmedben van egy szoba, és a szobának természetesen van egy ajtaja. Ez a te szobád, tehát ott állhatsz az ajtaja előtt, hogy kívül tartsd a gondolatokat. Értelemszobádat belakatolva tarthatod, és őrködhetsz az ajtónál. Ez a te szobád. Ki léphetne hát be engedélyed nélkül? Ha azonban az ajtót nyitva hagyod, mindenki beléphet, és ha a gondolatok egyszer már bent vannak, nehéz őket kidobni. Tehát meg kell akadályoznod, hogy bejöjjenek.

Ha megjelenik egy gondolat, amely nem tiszta, jó vagy isteni, azonnal kezd el nagyon gyorsan ismételni a ?Supreme? szót. A Supreme az én Gurum, a te Gurud, mindenki Guruja. Mindazoknak, akik elfogadták a mi utunkat, tudniuk kell, hogy a valódi Guru a Supreme. Ismételd tehát a ?Supreme?-ot nagyon gyorsan, és érezd, hogy mindahányszor kimondod a ?Supreme?-ot, egy kígyót teremtesz, amely az istentelen gondolatok köré tekeredik, és megfojtja azokat. Ha féltékenység jön, mondd nagyon gyorsan: ?Supreme?, és meglátod, hogy féltékeny gondolataid köré egy spirál tekeredik, és megfojtja azokat.


A meditáció elsajátítása

Ha úgy szeretnél megtanulni meditálni, hogy előtte nem gyakorlod a koncentrációt, azt kell érezned, hogy ott állsz belső szobád ajtajában. Ha ennél az ajtónál állsz, csak a barátaidnak engeded meg, hogy belépjenek a szobádba. Idegeneket, vagy ellenségeket nem engedsz be.

Csak jó gondolatokat, isteni gondolatokat szabad köszöntened. Ők a te igaz barátaid. Nem szabad, hogy istentelen gondolatok, ellenséges gondolatok lépjenek be hozzád. Értelmedhez állandóan gondolatok érkeznek ? nagyon ébernek kell lenned. Csak az isteni gondolatokat szabad fogadnod. Azután játssz ezekkel az isteni gondolatokkal. Hadd játszanak értelmed kertjében. Játssz az isteni tulajdonságokkal, az isteni Szeretet, isteni Erő vagy az isteni Béke gondolatával. Hadd játszanak, és növekedjenek. Miközben játszol, isteni Igazsággá válsz. Ha csak az isteni gondolatoknak engeded meg, hogy benned játszanak, akkor eljön majd az idő, amikor észreveszed, hogy nincsenek már benned gondolatok. Egész lényedet elárasztja a benső Isteniség. Tudatod csak arra törekszik majd, hogy fogékony legyen. És mi jön le és hatol beléd ekkor? Mérhetetlen Igazság, mérhetetlen Fény, mérhetetlen Szeretet és mindenből határtalan bőség.

A gondolatoknak két fajtája van: jó gondolatok és rossz gondolatok. Az egyik egészséges, a másik egészségtelen. Az egészségtelen, istentelen gondolatok az ellenségeink; a jó, isteni gondolatok ellenben a barátaink. A házunk ajtajánál állunk, és valaki kopogtat. Meg kell néznünk, hogy egy barátról vagy egy ellenségről van-e szó. Ha barát, akkor beengedjük. Ha ellenség, akkor nem engedjük be. A nehézség ebben csak az, hogy az ellenségek néha azonnal benyomulnak, ha az ajtót akár csak résnyire is kinyitjuk. Mit kell tehát tennünk? Először egyáltalán nem nyitjuk ki az ajtót. Belülről bereteszeljük. Igazi barátaink nem mennek el. Azt gondolják majd magukban: ?Valami nincs rendben. Általában olyan kedves velünk. Jó oka kell legyen, hogy nem nyitja ki az ajtót.? Együtt érző egységükből fakadóan végtelen türelemmel várnak hát.

Ellenségeink azonban csak zavarni és kínozni akarnak, meg akarnak semmisíteni minket. Ők csak néhány percig várnak. Kis idő múlva elveszítik türelmüket, és azt mondják: ?Méltóságunkon aluli, hogy itt vesztegessük az időnket.? Ezeknek az ellenségeknek megvan a maguk büszkesége. Még nem győzték le a büszkeséget, így azt mondják majd: ?Kit érdekel? Kinek van rá szüksége? Menjünk, és támadjunk meg valaki mást!?

Ha nem figyelünk a majomra, a majom végül otthagy minket, és valaki mást zaklat majd. Ugyanígy a negatív gondolat is elhagy, és másvalakinek az értelmét fogja zaklatni. Barátaink azonban azt mondják: ?Nem, nekünk igenis szükségünk van rá, és neki is szüksége van ránk. Akármeddig is várni fogunk rá.? Ellenségeink tehát pár perc után elmennek. Akkor kinyithatjuk az ajtót, és kedves barátaink ott lesznek és várnak ránk.

Vegyünk tehát egy gondolatot. Azt mondod, hogy magától értetődően csak jó gondolatokra koncentrálsz. De sajnos öntudatlanul mégis rossz gondolatokra is meditálunk. Féltékenység, kétség, bizalmatlanság ? tudat alatt mindegyiküket tápláljuk. Ha ilyenfajta rossz gondolatok jönnek, képzeld el, hogy a rossz gondolatok egy-egy személyt jelképeznek. Egyszerűen tekintsd a féltékenységet, a félelmet, a kétséget és a képmutatást embernek, és adj nekik emberi alakot: ?Ennek a fickónak istentelen tulajdonságai vannak.? Ha egy jó gondolatról van szó, annak is ugyanúgy adj alakot: ?Ez az ember minden jó tulajdonsággal rendelkezik ? alázatossággal, őszinteséggel és így tovább.?

Mit tegyél ezután? Ha egy jó embert látsz, érezd, hogy vezet téged, és próbáld meg őt követni, ameddig csak kívánja. Ha azonban egy rossz embert látsz ? valakit, aki tele van félelemmel, nyugtalansággal és hasonlókkal ? érezd, hogy ő könyörtelenül üldözni fog téged, és azonnal fuss el előle. Soha nem szabad megengedned, hogy közel jöjjön hozzád. Ha valaki olyat látsz magad előtt, aki veszélyesnek tűnik, akkor azonnal cselekedj úgy, mintha ő meg akarna semmisíteni téged. Érezd, hogy az életed maga is veszélyben van. A spirituális életben az emberek nagyon gyakran nem veszik elég komolyan a rossz gondolatokat. Tápláljuk ezeket az istentelen tulajdonságokat, és azt hisszük, hogy ezek csak rovarok, akik megszúrnak minket. De ha ilyen istentelen tulajdonságokkal rendelkezel, érezned kell, hogy azok rosszabbak, mint a sárkányok; nagyon veszélyesek.

Kezdheted azzal, hogy jó gondolatokat táplálsz: ?Szeretnék jó lenni. Szeretnék spirituálisabb lenni. Szeretném Istent jobban szeretni. Csak Őérte szeretnék létezni.? Engedd ezeket az elképzeléseket növekedni magadban. Kezdd egy vagy két isteni gondolattal: ?Ma teljesen tiszta leszek. Ma egyetlenegy rossz gondolatot sem engedek be, csak a béke léphet belém.? Ha hagyod, hogy egy isteni gondolat növekedjék benned, meglátod, hogy a tudatod pozitív irányba változik.

Az a legjobb, ha azonosulsz mestered tudatával. Ha azonban ezt nehéznek találod, kezdd az isteni gondolatokkal. ?Ma azt szeretném érezni, hogy valóban Isten gyermeke vagyok.? Ez nem puszta érzés, hanem létező valóság. Képzeld el Szűz Máriát, ahogyan a gyermek Krisztust tartja. Érezd, hogy az Isteni Anya téged is, mint egy csecsemőt a karjaiban tart. Érezd azután: ?Igazán szeretnék bölcsességfénnyel rendelkezni. Szeretnék Atyámmal tartani. Bárhová menjen is, vele megyek. Fényt fogok kapni tőle.?

Minden pillanatban vagy rossz gondolatok támadnak meg, vagy jó gondolatok ösztönöznek. Minden gondolat úgy hathat életünkben, mint egy atombomba. Ha rossz gondolat támad meg, megpróbáljuk eltaszítani. Ha jó gondolat érint meg, megpróbáljuk kibontakoztatni és felerősíteni. Ha korán reggel elkezdünk meditálni, és megjelenik egy jó gondolat, erősítsük fel azt.

Tegyük fel, hogy ez az isteni szeretet gondolata ? nem az emberi, emocionális szeretet, hanem az isteni, egyetemes szeretet gondolata: ?Szeretem Istent, szeretem Isten egész teremtését.? A szeretet lehet eszményünk. A szeretet lehet legvégső célunk. Ha tehát isteni szeretetről, egyetemes szeretetről, transzcendentális Szeretetről van szó, akkor magával Istennel van dolgunk.

Meditálhatsz, és megmondhatod értelmednek: ?Nem engedem meg, hogy saját kedved szerint működj. Most Istenre akarok gondolni.? Ismételd csendben vagy hangosan Isten nevét. Majd mondd azt: ?Egész lényemben tisztaságot akarok?, és ismételd: ?tisztaság, tisztaság, tisztaság?. Így nem hagyod, hogy értelmed tisztátalanságra, vagy bármi másra gondoljon. Ne adj egyetlen esélyt sem értelmednek, hogy ide-oda csapongjon; egyszerűen csak használd az értelmet a saját célodra. Számtalan dolgot elérhetsz az értelmedben, illetve az értelem segítségével. De az értelem annyira neveletlen és csintalan, hogyha nem használod, akkor ő használ téged.


Az értelem tisztán tartása

KÉRDÉS: Hogyan tarthatom tisztán az értelmemet?
SRI CHINMOY: Értelmedet úgy tarthatod tisztán, ha állandóan azt érzed, hogy egyáltalán nincs is értelmed; csak egy gyermeki virágszíved van. Ha valaki megkérdezi tőled: ?Mi jár az eszedben??, mondd egyszerűen azt: ?Nincsen értelmem. Csak gyermekszívem van.? Nem szükséges értelmedet tisztán tartanod, ha egyáltalán nincs is értelmed. Ily módon könnyedén megoldhatod a problémát.

KÉRDÉS: Egy éve gyakorlom a koncentrációt és a meditációt, úgy, hogy figyelmemet a köldökcsakrámra irányítom. De úgy tűnik, hogy a gondolataim feletti uralmat illetően nem haladok olyan gyorsan, mint szeretnék. Tudnál nekem valamilyen tanácsot adni?
SRI CHINMOY: Nagyon helyes, amit teszel. Testünkben hat spirituális központ van. Te a Manipurának nevezett központra koncentrálsz. A hagyományos Zen-rendszerben ennek a központnak tulajdonítanak a legnagyobb jelentőséget. Indiai spirituális tanításaink értelmében ebből a központból kapod a dinamikus energiát. Ha ezt az isteni energiát isteni célra használod, teremtesz. Ha agresszív célra használod, akkor pusztítasz.
Ha uralni szeretnéd gondolataidat, akkor a két szemöldököd közötti központra kell koncentrálnod. Ha nagyon merevvé válsz, és koncentrációd intenzív, nem szabad két percnél tovább koncentrálnod erre a helyre, különben kezdetben nagyon kimerülsz. Ha viszont a szívközpontra koncentrálsz, békét, szeretetet és örömet kapsz. Amikor a szívbe lépsz, próbáld meghallani a kozmikus hangzást, a hangtalan hangzást. Ha szívedből szeretetet, örömet, békét és üdvösséget tudsz felhozni a két szemöldököd közti központba, meglátod, hogy nem lesznek gondolataid.
A szívre a legbiztonságosabb koncentrálni és meditálni. Így automatikusan tisztulást érsz el, mert a szívben található a lélek, és a lélek egy a Végtelennel. Innen mindent megkaphatsz.


1  2  3  4  >> Következő
>> Kategória cikkeinek listája
<< Vissza a cikkek főoldalára